A pénteken beköszöntő Pészach előtt nem csupán lakásunkat tisztítjuk meg a chomectől, de mi magunk is megtisztulunk.
Több évezredes szokás, hogy az ünnep beköszönte előtt a vallásos zsidók elmennek a mikvébe, és alámerülnek a rituális fürdőben. Ennek oka, hogy az embernek meg kell tisztulnia az ünnep tiszteletére.
Ehhez hozzátartozik, hogy ilyenkor meg is kell nyiratkozni, de még a délelőtti órákban. Ez kiváltképpen fontos lehet, hiszen az Pészach második estéjétől megkezdődik az ómer-számlálás 49 napja, mely időszakban tilos nyiratkozás. Vallási előírás hét teljes héten át minden este számlálni a napokat, az ötvenedik nap Sávuot ünnepe.
E napok számolása a Tóra utasítása, hiszen mint írja a tan:
“És számláljátok magatoknak a napokat az ünnep másnapjától, attól a naptól, midőn hozzátok a lengetés omerjét; hét teljes hét legyen. A hetedik hét után való napig számláljatok ötven napot…”
Természetesen -akárcsak tavaly- az idei Pészach a koronavírus miatt ebben is más lesz szerte a világon, hiszen a kijárási korlátozások, a fodrászatok zárva tartása ezt a szokást megtöri, és más, otthoni megoldásokra sarkal.
E napok összekötő napok is, összekapcsolják az egyiptomi kiszabadulást (Pészách) a Szináj-hegyi kinyilatkoztatással (Sávuot), a törvény elfogadásával. Jelképezik, hogy a szabadság önmagában még nem old meg mindent, hiszen az egyik ember szabadságának szükségszerűen gátat vet egy másik ember szabadsága. Kívánatosak és szükségesek bizonyos rendező elvek, mindenkire egyaránt vonatkozó értelmes szabályok.
A szabadság adományával rendelkező egyének néppé válásához törvények kellenek. A szabadságot az Örökkévaló adta Pészáchkor, a törvényeket az Örökkévaló adta Sávuotkor.
Ami a megtisztulást illeti, Pészach ünnepének beköszönte előtt kora reggel szokás alámerülni a rituális fürdőben, a mikvében, hogy fizikailag is megtisztulva tudjuk fogadni az ünnepet.