Az elkövetkezendő bibliai hetiszakaszokban az áldozatokról lesz szó. Ennek pszichológiai értelmezését meséli el az alábbi rövid cikk.
ÁLDOZATI KATEGÓRIÁK ÉS SZEMÉLYISÉG TÍPUSOK
ÁTTEKINTÉS ÉS CÉLOK
Ez a cikk az áldozati eljárások jelképes értelmét kutatja. Az első részben tisztázom a jelképes értelem fontosságát.A következő részben áttekintem a
személyiség típusok lélektani elméletét, az áldozati szabályokat /törvényt/ és javasolt személyiség-áldozati megfeleléseket.A végső részekben az alkalmazásokat mutatom be. Statisztikai szempontból az áldozatok jelentés részét képezik a zsidó hagyománynak. Az Ötkönyv egy ötöde (a Vájikrá,a Leviticus) és a talmudi egységek egyharmada (A Kodasim) az áldozatokról szól. Tehát az értelmük és jelentésük fontos megtárgyalandó kérdés.
Két gondolati iskola alakult ki a tárgyban. 1 Az egyikük az áldozatokat belső érték nélkülinek tekinti, amelyek a környező népekhez való alkalmazkodásból, egy átmeneti korszakra jellemzők, s céljuk az,hogy elszoktassák az izraelitákat a bálványimádástól,amiben fontos szerepe volt az áldozatnak.E megközelítés képviselői erős bibliai bizonyítékokat tudnak idézni a tézis támogatása érdekében, hiszen az áldozatokat sokszor a dekadencia és a korrupció melegágyának írták le. Az ellenkező tanítás az áldozatokat jelképes tanításnak tartja, mely alapvető erkölcsi értékekre és lelki beállítódásokra vonatkozik. Itt nagyra becsült védelmezők jelentkeztek a korai középkori tudósok közül,mint Nachmanides és a XIX. Századból Samson Raphael Hirsch. Itt is erős bibliai és talmudi támogatást láthatunk,mert a Talmud szerint a Biblia az áldozatokat egy bensőséges szerelmi kapcsolatnak írja le Isten és Izrael között, amely megújul majd a messiás korában.Mint látjuk, a zsidó források élesen ellentmondanak egymásnak az értelmezés, az érték és a viszonyulás kérdésében az áldozatok terén. Ez a cikk abba az iskolába tartozik, amely jelképesnek tartja az áldozatokat. Több megközelítés is létezik az áldozatok jelképes értelmezésében.
Például Rási több áldozatot is az Aranyborjú történetéhez kapcsol szimbolikusan.
2 Ezzel szemben S.R. Hirsch, aki korai tekintélyeket követ ebben, a társadalmi hierarchia jelképeinek tekinti az áldozatokat. A madarak jelképezik az alacsony, szegénység által sújtott osztályokat, a bárány/kecske olyan osztályokat jelképez,akik követők nyájával rendelkeznek, a kosok a vezetők, és az ökrök a Teremtő munka-társai. – a Főpap és a Főbírói tanács – akik az élet mezején szántanak a közösség számára. 3 Ebben a cikkben bemutatok egy harmadik jelkép-megközelítést, amely a személyiség típusokra alapozódik. A cikk alapvető célja,hogy megmutassa, milyen konkrét megfelelés található az alapvető személyiség típusok és a hatfajta feláldozható elemek és kategóriák között.Elég figyelemreméltó,hogy a hat alapvető személyiségtípus,melyet nagyon sokféle téren használunk manapság, és amelyeket a bibliai forrásoktól teljesen függetlenül alakítottak ki, mennyire egy-az-egyben megfelelnek pont a feláldozható hatféle elemnek és kategóriának.
A Holland-féle teória a személyiség és környezete témában
Az áldozatok értelmezése nem külön a személyiségekkel,hanem a személyiség és a környezeti feltételek összjátékával foglalkozik. Például a bűnnel kapcsolatos áldozatok, a hálaadással és a gyerek-szüléssel kapcsolatosak teljesen eltérnek,vagyis a Biblia eltérő személyiség-válaszokat rendel eltérő helyzetekhez.
Ezért ebben a cikkben a Holand-féle személyiség-elméletet használom majd. Ennek az az ereje, hogy a legjobb összhangot keresi a személyiségtípusok és környezetük között. Ez eleinte a hivatási típusok számára volt szánva,de szélesebb körben is alkalmazható a személyiségekre és környezetükre. A Holland-féle elmélet „ az emberek és munkakörülményeik fogalmi feldolgozásának mély megközelítése a lélektanban, mely „nemzetközi feltűnést keltett“és kiválóan kiegészít más személyiség-elméleteket.4,5,6
Az elmélet minden személyt,minden környezetet és minden hivatást hat fajta egyikébe sorol be,melyeknek elnevezése a Reális, az Irány-kutató(Invesztigatív),az Artisztikus, a Szociális, az Enterpreneur-Elvállaló és a C/K/onvencionális, amelyet rövidítéssel RIAS/z/EC/k/ listának neveznek, de a fordítás a RIASEC formát használja majd. Ezek rövid de inspiráló összefoglalását alább bemutatjuk. 7 Az evidens gond ezzel, hogy a valóságban hatnál több személyiség tipust láthatunk.
RUSSELL JAY HENDEL – JEWISH BIBLE QUARTERLY 44
4. A Szociális személyiség típus igyekszikmásokkal együttműködni és dolgozni baráti kapcsolati helyzetekben.Például, az a személy,aki élvezi,hogy „meetingekre“ jár és tagja a kedvenc klubjának vagy szervezetének, az elsősorban Szociálisnak osztályozható.
5. Az Enterpreneur/Elvállaló személyiség típus fő érdeklődése,hogy vezessen más embereket. Például azok az emberek, akik élvezik a rabbi munkakörét,általában Elvállaló-Enterpreneur típusok.
6. A C/k/onvencionális (Hagyományos) személyiség típus szereti a rutin cselekvéssorokon alapuló termelékenységet. Példa rá a titkári vagy háztartási munkát kedvelók csoportja,ők a tipikus C/k/onvencionálisok.
A BIBLIAI ÁLDOZATOK ÁTTEKINTÉSE
A bibliai áldozat rendszer törvényei összetettek.Ebben a részben csak egy leegyszerűsített áttekintést adunk. Minden bibliai éldozat leírható öt paraméter által:11
1. a felajánlott elem kategóriája: – vagyis, ökör, bárány, kos, madár, liszt,fűszer;
2. a felajánlás célja – azaz az engesztelés a bűnért, a hálaadás a békéért,az elégetett és a bűntudat áldozata;
3. a felajánlásalkalma – születés,ünnep, személyes alkalmak;
4. a részvétel jellege – egyéni vagy közösségi;
5. a kötelezettség foka – önkéntes vagy kötelező.
E paraméterek közül ha két paraméter egybeesik,akkor azonosnak kezeljük őket. A felajánlás kezelése sok paramétertől függ,mint:
1. mit tesznek az oltár tüzére – azaz mindent, vagy csak egyes testrészeket, szerveket, és vajon a pap vagy a tulajdonos fogyasztja-e el;
2. milyen más elhelyezés merül fel (a tűzre tételen túl) mint elvárás – például a hintése-elhelyezése a vérnek.E cikkben a felajánlott elem kategóriáját tárgyalom.E kategóriák al-kategóriákba is oszthatóak, de én csak a felső (szülő) kategóriával foglalkozom:12
Csak hat kategóriába oszthatók az áldozati elemek, amelyek felajánlhatóak:
1. állat – bárány/kecske;13
2. állat – kos;14
ÁLDOZATI KATEGÓRIÁK ÉS SZEMÉLYISÉG TÍPUS
Vol. 38, No. 1, 2010
45
3. állat – ökör;15
4. állat – madár (galambfi, galamb);16
5. növényi/agrikulturális – a mincha áldozat anyaga liszt,olaj, bor, tömjén;17
6. illatok – az illat-áldozatok 11féle összetevője.18
THE SZEMÉLYISÉG-ÁLDOZAT MEGFELELÉS
Ebben és a köbvetkezőkét részben a javasolt személyiség-
áldozat megfelelést mutatom be. Először a legmagátólértetődőbb megfelelésekkel kezdem. Azután a jelképes értelmezés kritériumait mondom el. E kirtériumok, ha lehetségesek is viták felettük, mégis megkönnyítik a jelképes értelmek kihámozását minden szempontból. Az így kapott alapvető egység a következő részben lehetővé teszi, hogy bemutassam egy szinte teljesen egyedi személyiség-áldozat megfelelést,ami a szokáos jelkép-értelmezési önkénytől, szubjektivitástól mentes.
A hat RIASEC kategória és hat áldozati elem kategória a következőképpen néz ki.:
1. A Biblia a bárányokat mint követők nyáját mutatja be, a kost pedig mint közösségi vezetőket.19
Ez azt jelenti,hogy az áldozati bárányok éskosok a Szociális és Elvállaló tipusnak felelnek meg a RIASEC RIASEC személyiség típusok listáján.
2. Hasonlóképpen az ökör a termelékenyésget jelképezi,20
Vagyis az ökröt a C/k/onvencionális személyiség típus-hoz kapcsoljuk.
3. Ha elfogadjuk azt a megkülönöztetést,hogy az emberekkel a Szocialis és az Elvállaló (Enterprising) RIASEC személyiség tipusok foglalkoznak,viszont a Reális a RIASEC személyiség-típusokközül elsorban lelketlen dolgokkal foglalkozik, akkor a Mincha növény-áldozatait sorolhatjuk a nem állati dolgokkal foglalkozó Reális tipushoz. 21
4. Az lllat (a ketoret – áldozat az Artisztikus RIASEC személyiség típushoz sorolhatónak tűnik.22
SZIMBOLIZMUS
A szimbolikus értelmezés általános áttekintése e szerzó egyik cikkére utal,amely bemutatja egyrészt Hirsch jelkép-elméletét,másrészt egyéb világi megközelítéseket.23, 24
Minden jelképes értelmezés négy alapvető módszert használ: (a) funkció szerinti, (b) forma szerinti, (c) nyelvi,kultúrális asszociáció szerinti és (d) expliciten konkrétan jelzett jelképes mivolt.
A jelképek értelmezői eltérő intenzitást,fokozatot látnak a hordozott jelkép megfelelési viszonyában, de e négy alap-módszerben egyetértenek. Elég egyetlen példa ennek ábrázolására: A ketoret 11 összetevője, az arany oltáron felajánlott fűszer szépen ábrázolja azt,hogy ellentétes jelkép-értelmezők is ugyanazt a négy módszert alkalmazzák. Meglepő,hogy noha Maimonides és Hirsch, élesen eltérő véleményen vannak, mindketten funkció szerint értelmezik a ketoret-et. Maimonides szerint ez egy díszítés,a rossz szagok ellensúlyozásra , mely az állatok templombeli levágásból adódik. 25
Ebben az értelmezésben az egyetlen jelképes célja a ketoret-nek,hogy jelképesen aláhúzza azt az értéket, hogy Istent kellemes környezetben kell megközelíteni. 26 Ezzel ellentétben Hirsch a ketoret-et mint olyan illatot értelmezi, amely alegmagasabb szellemi édesség jelképe, amelyet csak eltud érni a lélek istennel való kapcsolatában. Vagyis mindketten a funkciója szerint értelmezik: acélja,hogy édes érzést keltsen. Csak a jelkép intenzitása tér el: Maimonides ragaszkodik a szempontjához, hogy az áldozatnak nincs belsőleg vallási értéke, és ezért a ketoret egy profilaktikus, egészségi intézkedés Hirsch viszont belsőleg értéket tulajdonít neki,mint a szellemi édesség jelképének. Ebben az értelemben a RAISEC listán az Artisztikus személyiség-típusnak felelne meg, akiknek fő szempontjuk az emberi érzelmek bemutatása.Ez a példa jelzi annak lehetőségét,hogy egy teljesen egyedi értelmezésre jussunk, mely az áldozati elemeket funkció és forma (attributumok,tulajdonságok) és bibliai nyelvtani asszociációk szerint osztályozza. Ez egy közös nevezőt adna a jelképes értelmezéseknek,de megengedne komoly vitákat akörül,hogy a funkció és forma szerint mit hova soroljunk. Noha persze a funkciók (célok) és a tulajdonságok (forma) kiválasztása szubjektív,önkényes és ezért vitatható,mégis elfogadhatónak tartjuk ezt a módszert, mert ésszerűen egységes eredményre vezet.
A TELJES SZEMÉLYISÉG-ÁLDOZAT MEGFELELÉS
A fenti megközelítést használva most bemutatjuk a teljes személyiség-áldozat megfelelést a RIASEC-személyiség-listával, a funkcionális értelmezést hangsúlyozva.
ÁLDOZATI KATEGÓRIÁK ÉS SZEMÉLYISÉG TÍPUS
1. Juh, bárány – szociális, társas nyájban élő állat, követő – Szociális
2. Kos – szociális állat, vezető – Elvállaló
3. Növény (liszt, olaj, bor) – lelketlen,nem mozgó – Reális
4. Illat – érzelmekre ható – Artisztikus
5. Ökör – termékenység – C/k/onvencionális
6. Madár – nem helyhez kötött – Invesztigatív /Irány-kutató /
Az utolsó kapcsolódás védelmére a madarak/Invesztigativ, Irány-kutató voltára a Hirsch-féle elemzést hozom fel. Szerinte a madarak a Bibliában mindig a szegénység, a fedélnélküliség jelképei, akik hazátlanok, de mégis sikeresek,mert a levegőben elmenekülnek repülve.27
E két madár-jellegzetesség – a felépítmény hiánya és a levegőben elért siker– jól megfelel a RIASEC Lista Invesztigatív (Irány-kutató) személyiségtípusnak; az új, de még hazátlan ideák tartoznak ide.
AZ ÁLDOZATI-SZEMÉLYISÉG MEGFELELTETÉS ALKALMAZÁSA
E jelképes áldozati-személyiség kapcsolódási rendszer elősegíti,hogy észrevegyük a pap lélekgyógyító,pszichológusi minőségét,funkcióját. A pap ebben a kontextusban tanácsot ad,és feltételezhető,hogy a papokat oktatták az ilyen tanács-adásra,lelki vezetésre? Enélkül mi értelme lenne az elméleti funkciónak,ha a gyakorló papok számára mindez ismeretlen lett volna? Erre a válasz az, hogy a Biblia sok helyen hirdeti,hogy a papok tanítói (Tóra azt jelenti hogy Tan) és szellemi vezetpői a nemzetüknek.28
Ennél is fontosabb, hogy a Biblia tudatalatti hatást akart elérni az áldozatvivőnél, akkor is,ha sem a pap, sem az áldozó nem volt ennek a jelképiségnek a tudatában. Ezt a tudattalan hatáskeltést ábrázolandó,Hirsch említi annak az embernek aze setét,akit úgy mentettek meg a kihágástól(éretlen viselkedéstől) , amelyre készült, hogy megpillantotta az imasálján a ciciszt, a szemlélőrojtot és erről eszébe jutott a jelképes jelentése. Hirsch szárazon rámutat, hog az illető nem szándékosan viselte a rojtot, de még így is hatott a tudattalanjára a jelkép,mely így megmentette egy válságos pillanatban. 29
A másik kérdés,hogy egyes áldozatok kötelezőek,mások önkéntesek. A ketoret, ami az Artisztikus TOASEC kategóriába tartozik, csak kötelező áldozat lehet, és nem ajánlható fel önkéntesen magánemberek által.
Ez mintha ellentmondana annak,hogy a papok lélekgyógyászként vezethetnek Artisztikus személységeket. Ez azonban nem egy komoly gond. A mai romantikus megközelítés a művészetben a személyes önkifejezést látja, de a bibliai korokban ez még elsősorban nemzeti önkifejezésnek számított.
A híres bibliai költők – a zsoltárok 10 szerzője, vagy az Énekek Éneke szerzője – nem romantikus önkifejezők voltak, hanem a nemzet szolgálói, akik nemzeti célokat fejeztek ki. Ez csak a huszadik századi felfogást zavarhatja,de az alapvető megfeleltetéseink mégis megfelelnek a bibliai gyakorlattal. Most rátérek arra, hogy hogyan, miképpen tudta a pap hivatás-szerűen lélektani vezetésben (counseling-ban) részesíteni az áldozat felajánlóit, akár kifejezetten,akár tudattalanul.Egyszerű példák erre a galambok, kecskék, kosok hozása az önkéntes béke- és hála-áldozatok esetében. Az ilyen önkéntes áldozat személyiség személyes előszeretetét tanúsítja. Az eljárás jelképes értelmezése és a papnak az áldozóról való ismereti úgy használhatók,hogy az támogassa az áldozót. Összetettebb ábrázolása ennek a gyerek-születési áldozat (Lev.
12:6-8). Általában ez juh volt. Ha most használjuk az áldozati-személyiség-jegy megfeleltetést, akkor ez jelképesen így értelmezhető:az átmenet a terhesség és az anyaság között akkor lehet a legjobb , ha a társadalom eszközeit használjuk ( a nyáj-szellemet): az anya kövesse a többi anya nyáját és vegye át tőlük a legjobb megoldásokat.Azonban a szegény anyáknak elég volt madár áldozatot hozni.Mint emlékezetes, a madár az Irány-kutató (Invesztigatív) típusra utak a fenti Listán,ez pedig új,még nem intézményesült ideák kipróbálásának a tanácsolását jelenti. És valóban ésszerűnek tűnik,hogy a szegény asszonyoknak nincs meg az anyagi hátterük ahhoz,hogy a jómódú nők nyáját kövessék , amikor az ő újszülütt-gondozási technikáikat kéne alkalmazniuk. A Biblia tehát,amikor csak madár-áldozatot kér tőlük, jelképesen lelki vezetést nyújt a szegény anyáknak: A terhességből az anyaságba való átmenetkor a legjobb, ha újító,kutató viszonyulást alkalmaznak és nem a standard utakat követik, amikor az újszülött igényeit kielégítik.
A fenti jelképes értelmezések a szimpla megfelelésekből adódnak: a bárány=szociális tipus, a madár= az Irány-kutató szegény asszonyokkal. A születési áldozat esetében a Biblia az áldozati eljárásokon át eltérő tanítást ad a gazdag és a szegény anyáknak.
ÁLDOZATI KATEGÓRIÁK ÉS SZEMÉLYISÉG TÍPUS
Még egy gondolat: a születési áldozat kötelező:és valóban, az anya nem önkifejezésként maga dönt, hogy bárányt vagy madarat visz. A Biblia elvárása, hogy a gazdasági szintje szerint hozhat bárányt vagy madarat,fontos jelentést hordoz: a Biblia az anyától a helyzetének megfelelő legjobb, azaz éppen elég jó anyaságot várja. A pap feladata, hogy tudatosan vagy tudattalan szinten, segítse az anyát az anyaság vadonatúj tapasztalatának kezdetén.
ÖSSZEFOGLALÁS
Ebben a cikkben egy természetes megfelelést mutattam be a hat áldozati kategória és a hat személyiség-tipus között,melyet a Holland-féle elméletben használnak ma. Ez a megfeleltetés lehetővé teszi,hogy az áldozatokat mint pszichológiai tanácsadást,terápiás beavatkozást tekintsük. Azt hiszem, ez az elmélet,ha majd megfelelően kidolgozzák, a Papi kódex, a Vájikrá (Leviticus) perspektíváját, nézőpontját teljesen átalakíthatja majd.
(Írta: RUSSELL JAY HENDEL Ph.D. Ford:Kozma György M.A.)