Vasárnap este beköszönt Szukkot ünnepe. Szukkot (סֻכּוֹת) a három zarándok-ünnepünk egyike, melynek mezőgazdasági vonatkozása is van. A betakarítás ünnepe. Sátorban lakunk, étkezünk, ha lehet, alszunk, az ünnep hét napján.
Felmerül a kérdés: Vajon, ha egy textillel burkoljuk az erkély korlátot, akkor a Szukka érvényes?
A válasz: A halacha azt diktálja, hogy ha a Szukka pólusai, oszlopai három Tefach (24 cm) távra vannak leszúrva a talajba, akkor érvényes a Szukka.
A „Lavud” Szabály:
Az ennek az oka,hogy ha kisebb táv van az oszlopok közt, azt úgy tekintik,mintha össze lennének kötve, vagyis nincs köztük tér, és ez akkor tehát a három Tefach távnál nem nagyobb és érvényes. Ezt a Talmudban „Lavudnak” (egységesnek) hívják.
Az erkély korlát Szabálya:
Erről a fenti esetről így ír Maran Harav Ovadia Joszef Slit”a : “Az erkély, amit fém oszlopok zárnak körbe,mint egy kerítés, de a táv a rácsok közt nem nagyobb 3 Tefachnál, és e fölé teszik a Szechach-ot, a tetőt, akkor ez a Szukkah érvényes. De kizárólag akkor, ha nincs befedve a balkon. Ha az ég van felette és nem a következő emelet erkélye.”
Textil burkolat az erkélyrácson :
A Szukkah akkor is érvényes, ha textilt tekernek a rácsra. Noha tudjuk, hogy a szimplán textil fal nem érvényes,de ha a fém rácsot burkolja, akkor elfogadható.
Az a magasság, amit a kerítésnek el kell érni?
A Misna a Maszechet Szukka-ban elmagyarázza, hogy a Szkkah falának tíz Tefach (azaz 80 cm) magasnak kell lennie.
Hagaon Harav Avraham Chaim Na’eh zt” szerint egy centit adjunk hozzá, mert a mérések mindig pontatlanok s ezzel egyetért Maran Harav Ovadia Joszef Slit”a is, legjobb, ha eléri az egy métert, mert van, aki szerint a Tefach nagyobb 8 cm-nél, és sokan ebben Hagaon Chazon Is-t követik egyes Askenazi közösségekben. De halachikusan a 81 cm elég.
Minimum Szélesség és Hosszúság a Szukkában:
A minumum szélesség és hosszúság hétszer jhét Tefách, azaz 56 cm (plusz 1, azaz 57 cm x 57 cm) A Chazon Is szerint 70 x 70 cm.
A Négy Fajta Növény Szukkótkor:
A Lulav vétele:
Szukkot idején a Hazan vezetésével a Sachrisz ima során az összekötött Lulav (pálma ág), a Hadasszim (mirtusz ág) és Aravot (fűzfa ág) felvétele következik. Előtte elmondjuk az áldást: “Baruch Ata Ado-sem Elokeinu Melech Ha’Olam Aser Kidesanu Bemicvotav Vecivanu Al Netilat Lulav” (s az első napon egy “Sehechejanu” áldás is kell ide), majd felveszünk egy citrust, azaz Etrog-ot s összefogjuk a Lulav-val. Integetnünk kell velük a négy irányba, és fel és le és kifelé és befelé, ahogy szokásos.
Lulav vétele nincs Sabbat-kor:
Nem rázható a Három Fajta növény,mert Mukceh (kizárt) és ezért a HoSa’anot ima és a körmenet is kimarad.
Körmenet a Bima körül:
A Hallel után a Széfer Tóra a Bimára helyeződik a Tóraszekrényből kivéve és ezt körüljárja a Négy Fajtával a kezében a közösség. Ennek alapja egy Midrás (Jalkut Simoni, Tehillim, Sec. 703) melyben ez áll: “‘Én megmosom a pálmáimat tisztasággal és bekerítem Oltárodat,Uram.’ Az ünnep minden napján körbejárjuk az „oltárt”. Az izraeliták jobb kezében van a Luláv, balban az Eszrog, miközben körbe mennek. Manapság az Elnök , mint az Úr Angyala a Széfer Tórával a kezében áll és a közösség körbejárja,mint az Oltárt.” (Erről ír a Tur és a Sulchan Aruch-megemlítve,hogy naponta egyzer, de a hetedik napon hétszer járjuk körbe.
Aki Otthon Imádkozik:
Rabbénu Joszef Haim zt”l írja, hogy aki nem megy templomba, az otthon egy szék körül járjon,melyre elhelyez egy Humást.
Fiatalok megtanítása a Luláv Micvára:
A Gemara (Szukka 42a) szerint az apáknak meg kell tanítani a Luláv rázására a gyerekeiket. Maran Harav Ovadia Joszef Slit”a szerint, ha van mód rá,jobb saját Lulávot venni a ygereknek, hogy ne kelljen kimaradnia a Luláv-vivő körmenetből,amikor az apa épp viszi a magáét.
Az oltott Eszrog:
Ma köztudottan a legtöbb Eszrog oltva van. Minden közösség mást tekint „nem-oltottnak”. Régebben a jeruzsálemi szefárd közösségek az Eszrogot egy Arab faluban vették, úgy gondolva, hogy ott nem oltják be őket. Maran Slit”a az egyiptomi rabbinikus bíróság elnökeként gyönyörű eszrogot kapott Izraelből, amikor a határle volt zárva, s ez csodaszámba ment. Ld: Önéletrajz, “Abir Ha’Ro’im”.) Később, 70 éve kb. Jemenből hoztak bevándorlók elültetni eszrogot, amelyek nem beoltottak. Ma már ez nem drága és nagyon szép.