Aktuális hetiszakaszunkhoz kapcsolódóan egy fontos kérdést boncolgathatunk: Hány felesége is volt első ősapánknak Ábrahámnak?
Szakaszunk neve, paradox módon Chájjé Szárá (חַיֵּי שָׂרָה), vagyis Sára élete, pedig már az első mondatban haláláról értesülünk. Bölcseink szerint az igaz emberek halálukban is élnek – tehát nincs ellentmondás a cím és tartalom között.
Mózes első könyvének szakaszai, amelyek az ősatyák életét írják le – tanulságul szolgálnak utódaiknak – mondja Náchmánidés. Ami velük történt az történik velünk is, Máászé ávot – szimán lebánim, vagyis, az elődök történései, sorsuk alakulása és a külvilág viselkedése velük szemben – példaértékű napjainkig. Az un “zsidó sors” már Ábrahám, majd Izsák grári kalandjaiban megmutatkozik: Ábrahám kutakat fúr, a filiszteus pásztorok betömik azokat. Avimelech a teljhatalmú király úgy tesz, mintha erről mit sem tudna. Ugyanúgy jár később (a következő szakaszban) fia, Izsák is. Ábrahámnak a helyi potentátok nagy “kóved”-et adnak, “isteni fejedelem”-nek titulálják, de amikor sírhelyet kér elhunyt felesége, Sára számára, akkor tipikus keleti alkudozás kezdődik és az “ingyen” ígért sírhelyért óriási összeget kényszerül Ábrahám fizetni.
A sírhely a hebroni Machpéla barlang, amely a mai napig, mint az ősatyák (és anyák) temetkezési helye vált a zsidó nép szemében szent hellyé. Bölcseink pozitívumot látnak abban, hogy Ábrahám nem ingyen kapta a sírhelyet: “Három olyan hely van az Országban, ahol a más vallásúak nem vádolhatják Izrael népét azzal, hogy elrabolta, vagy erőszakosan tett szert az országra: Hebron (amit Ábrahám vett meg Het fiaitől); Schem (Nablus) amit Jákob vásárolt meg készpénzért (100 keszitáért), valamint Jeruzsálem, ahol Dávid vásárolta meg Ornán szérűjét 50 aranyért.
Szakaszunkban egy korszak zárul le. Sára halálával Ábrahám félreáll és Izsák lép színre. Ábrahám még megteszi egy zsidó apa kötelességét – kiházasítja fiát; a családból hozat neki háznagyával egy jóravaló feleséget, Rivkát (Rebekka), aki a második ősanya nem könnyű szerepét vállalja.
Sára halálának körülményeiről az Írás egy szóval sem számol be. Meghalt 127 éves korában – kész. A Midrás kapcsolatba hozza halálát Izsák feláldozásának kísérletével, de a kronológia homályos; lehet hogy a feláldozási megkísértés jóval előbb történt, amikor Izsák még tizenéves gyerek volt..
Érdekes Ábrahám Korman megfigyelése, miszerint Izsák nincs említve anyja temetésén és a feláldozási megkísértés óta nem észlelünk semmi kapcsolatot, nem hallunk semmi dialógust
(Naftali Kraus könyve alapján)